Segur que heu patit el fenomen "no-show" al vostre restaurant. El que passa és que potser no ho coneixeu amb aquest nom. Perquè ho entengui tothom, el "no-show" és el concepte que defineix quan un client no es presenta a la reserva prèvia, o quan realitza una cancel·lació poques hores abans. Aquesta pràctica que ens és tant familiar i quotidiana, repercuteix en el bon funcionament del negoci i comporta conseqüències econòmiques: desordena el servei, es malbarata menjar i es deixem d'ingressar per dues bandes, per la banda del client de la reserva, i per la banda dels potencials clients que podien haver menjat en aquella taula.
Si ja ho hem provat tot i no ens en hem sortit, hi ha algunes mesures que poden regular i gestionar aquesta problemàtica. Cal que les tinguem en compte en el cas que el "no-show" ens estigui afectant més del compte. En cas d’aplicar mesures que canviïn la manera de reservar al nostre restaurant, és importantíssim informar bé el client dels canvis, de quines són les condicions i fer-les fàcilment visibles. Moltes d'aquestes mesures no acostumen a ser utilitzades en la restauració, per això és important explicar al client el perquè de tot això i animar a altres restaurants a lluitar d'una manera comuna contra la pràctica del "no-show".
La paga i senyal
Tots coneixem la paga i senyal. Es tracta de pagar una part del producte o servei per avançat. D'aquesta manera, el client s'assegura la reserva, i el venedor té una garantia. En el cas que el client no acabi comprant el producte, el negoci es queda amb la part avançada. La paga i senyal és una bona manera de regular i assegurar força una venda, ja que si al final el client no reclama la seva reserva, perd els diners.
Pagament de la totalitat per avançat
Encara que pugui xocar que un restaurant faci pagar el servei per avançat, en molts serveis, especialment en el sector de l'oci, pagues la totalitat del producte per efectuar la reserva. En el sector de la restauració, ho podríem aplicar d'aquesta manera: quan un client vol reservar taula, se li explica que ha de pagar la totalitat del servei amb antelació, sigui en metàl·lic o amb targeta. En el cas que el client, un cop a taula, fa una comanda que es desvia del pagament que ha efectuat prèviament, es carrega o abona la diferència després del servei. Així doncs, ens assegurem uns diners i, molt probablement, l'assistència del client.
Càrrega o sanció en cas de no avisar amb antelació
Hi ha negocis que, en cas de no avisar amb un cert temps d'antelació o no presentar-se a la cita, carreguen el servei o part del servei en concepte de sanció. Per tal d'aplicar aquest mètode, és important tenir les dades bancàries del client i que aquest accepti les condicions.
Font: Frigoríficos del Moral SA.