LA IMPORTÀNCIA DEL SERVEI EN HOSTALERIA I COM FIDELITZAR EL PERSONAL

Trobar el personal adequat en hostaleria és difícil. Alhora, l’atenció al client és clau per l’èxit del negoci, ja que un bon servei ens fidelitzarà el client i ens assegurarà un bon funcionament. Els responsables del bars i restaurants tenen clar que no n’hi ha prou en saber servir un plat o un cafè per ser un bon cambrer, o que un cuiner no funcionarà per molt que sàpiga cuinar si no té visió del negoci i altres coneixements i valors del sector de la hostaleria. Però, com ho fem per seleccionar el personal adequat? i, un cop el trobem, com el fidelitzem perquè no marxi? Seguidament us donem algunes claus que recomanen els experts en recursos humans especialitzats en el nostre sector.

La recerca
En primer lloc, és important anar a buscar el personal per contractar a llocs estratègics del sector (per exemple una escola d’hostaleria o turisme) i no a portals de treball generalistes. D’aquesta manera ens assegurem certa formació i motivació ja garantida gràcies a l’especialització. L’experiència ha de valorar-se per la qualitat i no per la quantitat; un perfil de treballador que ha tocat molts establiments diferents no té perquè ser més bo que un que ha estat només a un, però amb un treball de llarga durada i de qualitat on haurà après bé el funcionament. 

Quan preparem la descripció del lloc de treball cal ser curós amb la informació i dedicar una estona a la redacció correcta de tots els detalls d’interès. Aspectes com els idiomes, la formació o les habilitats requerides han d’estar estrictament detallades fins a dibuixar el perfil exacte del que s’està buscant. Això ens ajudarà a no perdre temps amb candidats que no ens encaixen i a trobar el perfil buscat. També es poden indicar els horaris i el sou ja a la mateixa oferta, per accedir ja a candidats que s’avinguin al que necessitem.

L’entrevista
La importància de l’entrevista és clau per saber si som davant el personal que busquem. Cal que dediquem una estona a fer preguntes, si pot ser a un lloc tancat fora de l’establiment. Preguntarem sobre experiències laborals anteriors, en què consistien i quins resultats es van aconseguir. No parlarem de temes personals, però sí que ens fixarem en la manera de comunicar-se, sobretot en els casos de llocs de treball relacionats amb l’atenció al client.

Part de l’entrevista de selecció ha de ser pràctica. En cas que sigui possible, acompanyem al candidat a l’establiment, li expliquem el funcionament i li demanem opinió sobre com valora el funcionament actual, si canviaria alguna cosa i com duria a terme accions pràctiques.

Observem el comportament i imaginem-nos com encaixaria amb la resta d’equip. És la persona adequada? Doncs ara toca cuidar-la perquè es quedi i no marxi a la competència!

La fidelització
Un cop tenim algú que encaixa amb l’equip i ens aporta valor, cal fidelitzar-lo perquè no marxi i no perdre el temps que hem dedicat a la seva formació. El primer que podem fer és valorar què podem oferir-li de diferencial respecte altres empreses (formació? flexibilitat horària? valorar la feina i donar oportunitats d’ascens?). Si no estem segurs de què valorarà més el nostres personal, podem preguntar-ho directament: hi ha alguna cosa que canviaries? t’agradaria fer alguna tasca que no estàs desenvolupant?

Les presses del dia a dia i el volum de feina poden fer que no dediquem prou temps a observar el nostre equip de treball i a valorar la feina dels que treballen bé. És primordial posar en valor els punts forts de cadascú i reconèixer la feina ben feta. Només així aconseguirem que, un cop trobades les persones adequades, es quedin al nostre negoci i garanteixin un bon servei i un bon tracte amb el client.

 

Font: Frigoríficos del Moral SA.

Tornar al llistat